Skip to main content

De største IT tidsrøvere på arbejdspladsen

Der findes et utal af råd til hvordan, du kan tage hånd om dine egne tidsrøvere som bedre planlægning, mindre mailtjek og kollegaafbrydelser. Men når det gælder IT problemer, kommer medarbejdere ofte til kort, da de ikke har kompetencerne til at løse problemet eller i bedste fald bruger dobbelt så lang tid som en IT kyndig ville. Læs med og se om du kan genkende tidsrøverne og få tips til, hvad du kan gøre for at undgå problemerne.  

1. Kirsten starter på mandag – hvem sætter det nødvendige udstyr op?  

Det er altid skønt at få flere hænder på arbejdspladsen og der er ikke noget, man hellere vil end at byde ens medarbejdere godt velkommen og få dem hurtigt i gang. Men hvordan var det lige med den licens? Og er der nogle, som har klargjort computeren til på mandag?  
Indkøb og opsætning af IT-udstyr er en af de mest hyppige grunde til at ringe til IT supporten og et af de mest tidskrævende, hvis den almene medarbejder giver sig i kast med det alene – faktisk kan det tage dobbelt så lang tid. At have et godt overblik over alt det nødvendige IT-udstyr, licensindkøb og sikre at alt står klar til at mandag morgen kan være en stressende affære og opstår der tvivl undervejs, kan tiden nemt løbe fra de fleste. Da dette er en fast del af alle virksomheder, kan der derfor være store tidsgevinster at hente ved en intune løsning, der kan automatisere processen. Læs mere om intune [her] 

2. Adgang nægtet – prøv igen 

Du har netop sat dig på kontorstolen. Du har et fuldt program og du skal lige dobbelttjekke, hvornår de første møder starter. Du åbner din mail, men får beskeden om, at du er logget ud. Du prøver forgæves at logge ind, men programmet står fast. Her er årsagen:  
På mange arbejdspladser er det et sikkerhedskrav at oprette en ny adgangskode i ny og næ, men påmindelsen ender ofte i spamfilteret, hvorfor dine ambitioner om at sætte dagens flueben er sat på hold. 
Hvis du har opdateret din kode, kan fejlen meget vel findes i dine hutigtastende fingre, som overbevisende har skrevet koden ind hele 3 gange, hvorefter din konto spærres til stor frustration. Vores bedste råd er her simpelt men vigtigt: Husk at opdatere din adgangskode og træk vejret en ekstra gang inden du taster, hvis dit login bliver afvist. 

3. Internettet er gået – men kun hos dig  

Mange udfordringer på arbejdet kan vente – internetproblemer er ikke en af dem. Selvom man kan tage internettet for givet, er det ikke uvant at forbindelsen ryger i ny og næ, hvorfor medarbejdere må ringe til IT med anstrengt stemme for at få løst problemet hurtigst muligt. Årsagen er ofte simpel men svær at løse selv.  
For at mindske problemet er det en god ide at slukke sin computer frem for at sætte den til at slumre og acceptere computerens opdatering i stedet for at udsætte den tilstrækkeligt mange gange. På den måde mindsker du risikoen for at netværket påvirkes og giver dig samtidig en gevinst i form af bedre cybersikkerhed.   

4. Computeren lever sit eget liv  

Du trykker på papirflyver ikonet i Outlook, men mailen vil ikke sendes. Du forsøger at åbne et program, som konsekvent crasher eller måske prøver du at skifte din skrifttype, som er låst. Problemerne kan tage sig ud på mange måder, men fælles for mange af din computers særheder peger tilbage til computerens slukkeindstiling. I et forsøg på at give brugeren følelsen af en hurtig computer, nøjes mange computere med at gå i en slags slumretilstand i stedet for at slukke helt – og på samme måde som mennesker, har den brug for en pause for at performe optimalt. Oplever du derfor uforklarlig adfærd fra din kære PC, så forsøg med en genstart, inden du tager Sherlock Holmes brillerne på eller bruger unødvendig tid på at ringe til IT supporten.

Hvad kan jeg gøre for at minimere tiden på IT-problemer?

Selvom det ofte er de store virksomheder og organisationer som prioriterer en IT-afdeling, er det mindst lige så vigtigt for en lille virksomhed at minimere deres tidsspild i hverdagen og fokusere på deres kerneforretning. Hvis ikke man har ressourcer til en in house IT-afdeling eller har en mindre afdeling, der af gode grunde ikke er specialister i alle IT-områder, kan det derfor være en god ide at benytte sig af outsourcing, hvor der altid er mulighed for at få fat i en IT-specialist 24 timer i døgnet. Vil du læse mere om IT outsourcing hos os, så klik her.

Har I brug for support?