Skip to main content

Hvad indebærer IT outsourcing, hvad bør du overveje og hvilke gevinster kan du hente?

Brugen af IT outsourcing er steget globalt over det seneste årti – og det er der en grund til. Virksomheder er afhængige af deres systemer og virker de ikke, kan det have fatale konsekvenser for deres performance og økonomi. I denne artikel kan du læse hvad IT-outsourcing er, hvad du skal overveje og hvorfor der kan være gevinster at hente.   

Hvad er IT outsourcing?   

IT-outsourcing handler basalt set om at lade andre overtage drift, operation og vedligehold af jeres IT, men det behøver ikke være et spørgsmål om at overlade al IT i hænderne på andre. I mange tilfælde har virksomheder selv en IT-afdeling, men har brug for hjælp til implementering af nye systemer, automatisering af rutiner, hjælp til at effektivisere datatilgængelighed eller blot support til at håndtere dagligdagens IT-udfordringer.  

Hvornår har jeg behov for at outsource min IT?   

Der er er ikke et præcist svar på hvornår man bør outsource sin IT, da dette er en helhedsvurdering. Men det I skal overveje, er blandt andet, om jeres IT afdeling er stor nok til at håndtere jeres behov og om deres kompetencer er de rigtige.  Hvis du eksempelvis kan kende situationen, hvor rynkerne mellem øjenbrynene næsten sætter sig fast ved tanken om, at du netop har ansat en ny medarbejder og skal have vedkommendes IT udstyr installeret og opsat korrekt og samtidig har spurgt den mest IT kyndige på arbejdet flere gange, men stadig ikke har set skyggen af dem – så ved du, at flere hænder vil kunne forvandle din hovedpine til ren lettelse for både dig og din kollega.  

Dækker jeres IT kompetencer bredt nok?  

En anden overvejelse er, om jeres IT ansvarlige har de rette kompetencer til alle opgaver. Det er svært at være specialist inden for alle områder - særligt indenfor IT – og derfor risikerer I at bruge længere tid og flere omkostninger end nødvendigt, hvis I støder ind i problemer, som jeres IT afdeling ikke kan løse på egen hånd. Ved at outsource jeres IT, køber I jer ind i et større erfaringsnetværk, hvor I næsten altid kan vide jer sikre på, at der vil være mindst en, der kan løse jeres problem hurtigt og effektivt.   

Varierer jeres behov for support?  

I langt de fleste virksomheder varierer travlheden og dette påvirker selvfølgelig også behovet for IT support. Outsourcing er en måde, hvor I kan få en skræddersyet supportløsning og denne kan skrues op og ned efter behov. I stedet for at ansætte nye medarbejdere på tidsbegrænsede kontrakter med dertilhørende administration, kan outsourcing derfor betyde, at I kan frigøre ressourcer og lette jeres IT-beslutningsprocesser til fordel for andre dele af jeres forretningsindsatser.  

Har I tilstrækkeligt overblik over jeres IT indsatser og jeres reelle behov?  

Der er sjældent ligeså stort behov og krav om rapportering, når opgaver løses internt frem for hvis de løses eksternt. Det betyder i langt de fleste tilfælde, at man får meget mere dokumentation og overblik, når man har en ekstern partner til at håndtere sin IT. I vil med andre ord kunne få et bedre overblik og kontrol over, hvilke arbejdsopgaver der udføres, hvor meget tid der bruges på de enkelte opgaver og dermed bedre beslutningsgrundlag for at prioritere jeres IT indsatser.   
  
Kan jeres IT-mand få lov at holde ferie med god samvittighed?

Jo mindre virksomhed, desto sværere kan det være at lukke helt ned for computeren og nyde sin begrænsede feriefrihed uden at bekymre sig for de risici, der følger med, når man har fri. Ved at have overladt hele eller dele af din IT afdeling, bliver din forretning understøttet uanset om du er til stede eller ej. Systemerne monitoreres 24/7 365 dage om året og skulle der opstå et problem, får du besked med det samme, velvidende om, at der bliver taget hånd om problemet. Det medfører et mere stabilt IT system med god responstid til fordel for jer og jeres kunder.

Vil du læse mere om IT outsourcing som en service her hos os, så klik her.

Har I brug for support?