Dyrenes Beskyttelse: Når plan A ikke lever op til sikker dataopbevaring
Dyrenes Beskyttelse er Danmarks ældste og største dyreværnsorganisation med 80.000 medlemmer. Foreningen er frivillig og finansieres hovedsageligt af private midler. De var på udkig efter en ny IT-løsning til deres internater, da deres gamle system ikke kunne registrere særlig meget data og heller ikke var kompatibelt med den infrastruktur, som de gerne vil opbygge i Microsoft. Birgitte Olesen, der er digital forretningsudvikler hos Dyrenes Beskyttelse, siger: ”Ambitionen hos Dyrenes Beskyttelse er – og har altid været – at indsamle så meget data som overhovedet muligt. Det vil vi for bl.a. at kunne udbyde flere services til de mennesker, der gerne vil adoptere et dyr. Dokumentation af dyrets rejse er vigtigt og relevant data, som vi ikke før kunne dokumentere i et IT-system”.
Udfordringen med at finde et nyt internatsystem er, at det ikke er en hyldevare. Men i samarbejde med et konsulentfirma, finder Dyrenes Beskyttelse et system, der hedder Docasoft, som umiddelbart lever op til alle deres krav og forventninger. Men hvor skal systemet hostes? Helt overordnet set er der 3 muligheder:
- On-premise hos Dyrenes Beskyttelse
- Docasoft
- Et helt tredje sted
Sikker dataopbevaring er afgørende
Valget falder på, at systemet skal hostes i Docasoft, da det er en nem løsning, og det giver mening i forhold til, at det er dem der skal holde systemet ved lige. Sent i processen finder man desværre ud af, at den måde, data opbevares på hos Docasoft, ikke lever op til de GDPR-krav, der er i forhold til internatdata. Så man skal ret hurtigt finde en alternativ løsning med kort deadline. Det er her M Networks kommer ind i billedet, da Dyrenes Beskyttelse i forvejen har Microsoft Azure-løsninger hos os til andre formål og spørger os, om der er mulighed for at få en løsning etableret igennem Azure for at løse denne problemstilling. Det, der gør denne case særlig, er, at internatbrugere ikke skal have adgang til Dyrenes Beskyttelses interne netværk, men de skal stadigvæk kunne benytte løsningen på samme vilkår som de ansatte hos Dyrenes Beskyttelse. Løsningen skal altså have mulighed for at adskille brugere fra hinanden, men sikkerhed skal forblive intakt, og det skal ikke mindst være nemt for Dyrenes Beskyttelse at styre adgange.
Hurtig eksekvering med Azure Virtual Desktop
M Networks finder ud af, at løsningen kan etableres i Azure Virtual Desktop, og fordi man sent i processen vælger nyt system, skal løsningen implementeres hurtigt. Vi går i gang mandag morgen og allerede tirsdag eftermiddag er basis-systemerne klar med brugergrupper, en Azure Virtual Desktop, der kan levere Docasoft applikationen, back-end server, som hoster for Dyrenes Beskyttelse, patch management samt back-up af løsningen, hvis systemet går ned eller en opgradering går galt. Derudover implementeres Multi Factor Authentication (2-faktor godkendelse) for ekstra sikkerhed.
Valget faldt på Azure Virtual Desktop, fordi det er hurtigt at opsætte, uden at gå på kompromis med sikkerheden, og det kan nemt skaleres op efter behov.
Ekstra bonus til foreningens IT-medarbejdere
I dag har Dyrenes Beskyttelse stadig løsningen, og de fleste internater er efterhånden kommet over på løsningen. Løsningen skulle implementeres på kort tid, og derfor er der først efterfølgende koblet et testmiljø på. Docasoft leveres som en remote-applikation, hvor brugere får leveret en applikation på deres maskiner, hvad end man har en PC eller tablet. Det er en enkel proces, som kun kræver en almindelig PC med Windows 10 og en internetforbindelse. Sidst, men ikke mindst, har Dyrenes Beskyttelse fået en management-maskine til deres interne IT-medarbejdere, som er en ekstra virtuel desktop, så it-medarbejdere – uanset hvor de er – kan komme på virksomhedens netværk.
Morten Willum, der er IT-Teamleder hos Dyrenes Beskyttelse, er glad for samarbejdet med M Networks – både i det daglige og specifikt på dette projekt.
Vil du læse mere om Azure Virtual Desktop, så klik her.